homeJournaal
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2010, nummer 6:159-159
Het eten van chocola heeft een gunstige uitwerking op de bloeddruk. Dit concludeerden Duitse onderzoekers dit jaar opnieuw, als bevestiging op eerder onderzoek. Het gaat dan vooral om chocola met een hoog cacaogehalte. In 2006 bleek uit de Zutphen Ouderen Studie dat het dagelijks eten van 4 gram cacao (10 gram pure of 13 gram melkchocolade) de systolische bloeddruk kan verminderen met 3,7 mmHg en de diastolische met 2,1 mmHg. Duitse onderzoekers gaven hier een vervolg aan. Ze includeerden proefpersonen 19.357 uit Potsdam en omgeving. Uitgesloten werden mensen met hart- en vaatziekten en gebruikers van antihypertensiva. De deelnemers kregen…
Zoek binnen: Uitgebreid zoeken
De redactiecommissie van het Tijdschrift voor praktijkondersteuning is een bevlogen club mensen die met veel plezier zorgt dat er elke twee maanden een boeiend nummer verschijnt. De redactie bestaat uit 3 praktijkondersteuners en 1 huisarts.
Wegens vertrek van een van onze redactieleden zijn wij op zoek naar een redactielid-praktijkondersteuner (m/v).
Lees meer in de pdf:
| final Advertentie redactielid TvPO2 april 2012_SS_1. |